Co by mělo umět dítě před nástupem do školy
- PSYCHOSOMATICKÝ VÝVOJ
- schopnost koncentrace
- pravidelný režim
- HRUBÁ MOTORIKA
- poskoky na jedné noze, překážková dráha – přeskoky, výskoky, házení a chytání míče, skákání přes švihadlo, běh- slalom, udržení rovnováhy
- chápe a umí hrát pohybové hry
- zvládá jednoduchý rytmický pohyb
- JEMNÁ MOTORIKA
- osobní hygiena
- hra: oblékání panenek
- trhání a stříhání papírů, navlékání korálků, používání příboru
- kresba: lidská postava: podstatné detaily, proporčně odpovídá, umí držet správně tužku a vyvíjí přiměřený tlak na podsložku
- grafomotorika: umí se podepsat
- ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ
- složit a rozložit obrázek, rozpoznat objekty lišící se svou polohou a pozadím, vnímat detaily
- umí hrát pexeso, puzzle a Kimovu hru
- prostorové vnímání: pojmy – vpravo, vlevo, nahoře, dole, uprostřed, mezi, vedle
- vizuomotorické schopnosti – umět sladit pohyb ruky se zrakem
- SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ
- rozložit slovo na slabiky, poznat počáteční písmeno ve slově, veprostřed a na konci
- PAMĚŤ A POZORNOST
- soustředit se min. 15 min. na řízenou činnost, znát básničku či písničku, zapamatovat si tři po sobě jdoucí slova
- ŘEČ:
- naslouchat, vnímat a řídit se instrukcemi, mluvit ve složitějších větách (6 až 8 slov)
- mít adekvátní slovní zásobu k věku, správně vyslovovat všechny hlásky, správně a srozumitelně artikulovat, mluvit správně gramaticky
- umět vyjádřit své pocity a vyprávět příhodu
- umět popsat například pokoj
- umět vyřídit vzkaz
- VNÍMÁNÍ ČASU
- vědět dny v týdnu, roční období, vědět základní časové pojmy: ráno, v poledne, večer, včera, dnes, zítra, adresu, datum narození
- PŘEDMATEMATICKÉ PŘEDSTAVY:
- znát geometrické tvary z prostředí 2D geometrie
- řadit podle velikosti
- porovnávat podle množství
- vyjmenovat číselnou řadu
- umět přiřazovat čísla k předmětům
- ROZUMOVÝ VÝVOJ
- třídit podle daných kritérii, rozpoznat podstatné znaky a vztahy mezi jevy
- vnímat věci v souvislostech
- VĚDOMOSTI
- znát své jméno, bydliště, adresu, zvířata a jejich mláďata, stromy a jejich plody, ovoce a zeleninu, dopravní prostředky a další..
- SOCIÁLNÍ A EMOČNÍ VÝVOJ
- emoční stabilita, nemělo by docházet ke spontánním projevům dítěte, nemělo by být příliš hravé, přijímat a reagovat na autoritu dospělého, odloučení na určitou dobu od rodičů
Čtěte také:
Jak oznámit dítěti, že se rozvádíme?
Co bych měl vědět a udělat před nástupem dítěte do první třídy.
Drží Vaše dítě správně tužku? Jak mu pomoci k dobrému startu při psaní? Co by mělo dítě před vstupem do ZŠ zvládnout?
Plán rozvoje grafomotoriky najdete zde: Plán grafomotoriky
Na webových stránkách www.hanaotevrelova.cz najdete mnohé další informace.